La cornisa litoral del Maresme

Hi ha un camí, de terra, però ample i facil de transitar, que travessa tota la Serralada litoral, des d’Alella a Òrrius, i viceversa. A més, aquest camí, és apte per qualsevol mena de vehicles, amb una mica de seny i de valentia. És una travessa que farà que els vostres infants s’imaginin al rally París – Dakar, o travessant una regió ignota i despoblada. La ruta deu fer uns 20 kms. en total i es pot fer tota, o deixar-la a mig camí, sortint per Cabrils, Vilassar de Dalt, Premià de Dalt, Teià o Vallromanes. Tot el massís del Sant Mateu, i el veï de Céllecs, estan farcits de camins i caminets que us portaran a qualsevol racó d’aquest maravellós, senzill i cassolà parc natural. Anem a fer-vos-en una descripció. Comencem per arribar-nos a Alella, a la costa del Maresme, a pocs kms. de Barcelona per l’autopista C-32.  És un bonic poble, amb un casc antic ben conservat, que viu del vi, d’uns excel·lents vins, sobretot blancs, i uns quants caves d’altíssima categoria. Podeu visitar algun dels cellers i vinoteques que trobareu. Des d’Alella es puja en direcció Granollers per una carretera plena de curves que remunta la Serralada de Marina. Poc abans d’arribar al coll, a uns 500 mts. trobareu a la dreta una desviació, un camí gran de terra. Estigueu atents!. El camí, en el primer tram, pot tenir alguns xeregalls i pujades, però tot seguit es fa més planer i més practicable. No us espanteu a les primeres de canvi. Poc a poc la ruta va pujant, oferint vistes sobre tota la comarca del Barcelonés i el Maresme. Arribareu a un replà, on es creuen els camins que porten a Vallromanes, (no us l’aconsellem) i a Teià. Hi ha una bassa d’incendis i una esplanada. El nostre camí puja de valent, arrapat a la vessant del Sant Mateu, i ara les vistes sobre Badalona i Barcelona són molt espectaculars. Arribareu finalment al final de la pujada. Pareu el cotxe i admireu el mar. Hi ha un aparcament. Des d’aquí, en cins minuts, sereu a l’ermita de Sant Mateu. El lloc és preciós, encantador i molt proper a Barcelona. S’hi pot passejar amb la canalla, en un ambient molt familiar. Esteu al cor del Parc Natural del Litoral. A l’ermita de Sant Mateu i la font del Sant Mateu també hi podeu arribar si seguiu la nostra pista, ara de baixada, un km. més, i tombeu a mà esquerra per un camí més petit i estret. Bon lloc per fer pic-nic. Mireu-vos bé el mapa, i gaudiu d’una zona natural fantàstica. Prosseguirem la ruta baixant cap a l’encreuament de camins més important d’aquesta zona de muntanya mitjana. Aquí podeu deixar la pista i baixar, a mà dreta, cap a Cabrils, Vilassar de Dalt i Premià de Dalt, per bons camins de terra, ben amples i condicionats. Per l’esquerra anireu cap al Vallés, a Vilanova de la Roca, per un camí difícil. Recte endavant continuem el viatge, en lleugera remuntada, cap a Sant Bartomeu de Cabanyes i Òrrius. El camí passa prop d’una hípica, i del dólmen de la Roca d’en Toni, amb vistes ara a la vessant del Vallés. Uns kms. més enllà deixem a mà dreta un camí que us portaria a Cabrils, i seguim la nostra pista lleugerament a mà esquerra. Aquesta serà la part més difícil del recorregut. El nostre camí es fa més estret, comença fer curves més pronunciades, a pujar i baixar. S’endinsa poc a poc en el bosc. Bon lloc per trobar bolets, i per parar a fer una mica el salvatge. Comforme ens apropem a Céllecs i a la ermita de Sant Bartomeu de Cabanyes la pista planeja més i es fa més bonic l’entorn. Bosc tancat. Finalment una baixada més i arribem a Sant Bartomeu. Veureu el temple, amb una casa de pagés annexa, en mig d’una gran esplanada. Prop, al bosc de sota l’església, hi ha una font. Bon lloc per jugar, passar el dia i fer pic-nic. Possibilitat de pujar al Turó de Céllecs. Uns metres més enllà sortim a la carretera que va de La Roca a Òrrius. Baixem cap a aquest darrer poble, i d’aquí, per la C-60 cap a Mataró, i de Mataró a Barcelona per la C-32. Feu tot el camí, o bé part del camí. L’estat de la pista és en general bo, apte per tota mena de cotxes, fins els baixos de terra, però amb moderació. El millor tros és el que va d’Alella, o de Cabrils, al Sant Mateu. També dependrà de les darreres pluges. Si ha plogut molt pot estar impracticable en tot o en part. Ara bé, val la pena arriscar-se i viure l’aventura, ni que sigui una vegada.

Hay un camino, de tierra, pero ancho y fácil de transitar, que atraviesa toda la sierra litoral, desde Alella en Òrrius, y viceversa. Además, este camino, es apto para cualquier tipo de vehículos, con un poco de cordura y de valentía. Es una travesía que hará que sus niños se imaginen en el rally París – Dakar, o atravesando una región ignota y despoblada. La ruta debe hacer unos 20 kms. en total y se puede hacer toda, o dejarla a medio camino, saliendo por Cabrils, Vilassar de Dalt, Premià de Dalt, Teià o Vallromanes. Todo el macizo de Sant Mateu, y el vecino de Céllecs, están llenos de caminos y senderos que les llevarán a cualquier rincón de este maravilloso, sencillo y casero parque natural. Vamos a haceros una descripción. Empecemos por llegar a Alella, en la costa del Maresme, a pocos kms. de Barcelona por la autopista C-32. Es un bonito pueblo, con un casco antiguo bien conservado, que vive del vino, de unos excelentes vinos, sobre todo blancos, y algunos cavas de altísima categoría. Pueden visitar alguna de las bodegas y vinotecas que allí encontraréis. Desde Alella se sube en dirección Granollers por una carretera llena de curvas que remonta la Serralada de Marina. Poco antes de llegar al collado, a unos 500 mts. encontrarán a la derecha una desviación, un camino grande de tierra. ¡Estad atentos!. El camino, en el primer tramo, puede tener algunos baches y subidas, pero a continuación se hace más llano y más practicable. No os asustéis a las primeras de cambio. Poco a poco la ruta va subiendo, ofreciendo vistas sobre toda la comarca del Barcelonés y el Maresme. Llegarán a un rellano, donde se cruzan los caminos que llevan a Vallromanes, (no os lo aconsejamos) y Teià. Hay una balsa de incendios y una explanada. Nuestro camino sube ahora fuerte, pegado a la ladera del Sant Mateu y ahora las vistas sobre Badalona y Barcelona son muy espectaculares. Llegarán finalmente al final de la subida. Paren el coche y admiren el mar. Hay un aparcamiento. Desde aquí, en pocos minutos, llegaran a la ermita de San Mateo. El lugar es precioso, encantador y muy cercano a Barcelona. Se puede pasear con los niños, en un ambiente muy familiar. Está en el corazón del Parque Natural del Litoral. Hasta la ermita de Sant Mateu y la fuente de Sant Mateu también se puede llegar siguiendo nuestra pista, ahora de bajada, un km. más, y girando a mano izquierda por un camino más pequeño y estrecho. Buen lugar para hacer pic-nic. Mirad bien el mapa, y disfrutad de una zona natural fantástica. Prosegiremos la ruta bajando hacia el cruce de caminos más importante de esta zona de media montaña. Aquí pueden dejar la pista y bajar, a mano derecha, hacia Cabrils, Vilassar de Dalt y Premià de Dalt, por buenos caminos de tierra, bien anchos y condicionados. Por la izquierda iréis hacia el Vallés, en Vilanova de la Roca, por un camino difícil. Recto adelante continuamos el viaje, en ligera remontada, hacia Sant Bartomeu de Cabanyes y Òrrius. El camino pasa cerca de una hípica, y del dolmen de la Roca d’en Toni, con vistas ahora hacia la vertiente del Vallés. Unos kms. más allá dejamos a mano derecha un camino que les llevaría a Cabrils, y seguimos nuestra pista ligeramente a la izquierda. Esta será la parte más difícil del recorrido. Nuestro camino se hace más estrecho, comienza hacer curvas más pronunciadas, a subir y bajar. Se adentra poco a poco en el bosque. Buen lugar para encontrar setas, y para parar a hacer un poco el salvaje. Conforme nos acercamos a Céllecs ya la ermita de Sant Bartomeu de Cabanyes la pista planea más y se hace más bonito el entorno. Bosque cerrado. Finalmente una bajada más y llegamos a San Bartolomé. Verán el templo, con una casa de payés anexa, en medio de una gran explanada. Cerca, en el bosque de debajo de la iglesia, hay una fuente. Buen lugar para jugar, pasar el día y hacer pic-nic. Posibilidad de subir al Turó de Céllecs. Unos metros más allá salimos a la carretera que va de La Roca hasta Òrrius. Bajamos hacia este último pueblo, y de ahí, por la C-60 hacia Mataró, y de Mataró a Barcelona por la C-32. Hagan todo el camino, o bien solo una parte. El estado de la pista es en general bueno, apto para todo tipo de coches, hasta los bajos de carroceria, pero con moderación. El mejor trozo es el que va de Alella, o de Cabrils, al San Mateo. También dependerá de las últimas lluvias. Si ha llovido mucho puede estar impracticable en todo o en parte. Ahora bien, vale la pena arriesgarse y vivir la aventura, aunque sea una vez.

Please log in using one of these methods to post your comment: